Leon Adegeest bijt zich al jaren vast in het luchtvaartdossier en ontdekte al diverse keren grote fouten in onderzoeksrapporten. Rapporten die het ministerie liet maken om de noodzaak van uitbreiding van de luchtvaart te onderbouwen bleken keer op keer onjuist.
Voorbij
“Toen ik in de Tweede Kamer kwam in 2017 was Lelystad Airport zo’n beetje een gegeven”, vertelt Suzanne Kröger, nummer 7 op de kandidatenlijst van GroenLinks voor de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart. “Dat is nu echt wel voorbij. Het vertrouwen van burgers in de overheid is ondermijnd. De overheid speelt het spel niet eerlijk, zeggen mensen. De waarde van stilte, rust en schone lucht wordt totaal onderschat. We gaan straks een deken van vliegverkeer over Nederland leggen. Inwoners van Kampen, Zwolle en omgeving krijgen daar veel hinder van. Dat doet heel veel met mensen.”
Fouten
Leon Adegeest is het eens met Suzanne Kröger: “De Tweede Kamer wordt stelselmatig onvolledig of zelfs onjuist geïnformeerd. Er zitten zúlke grote fouten in de berekeningen. De standaard in onderzoeken en rapporten en het daarop gebaseerde beleid moet toch zijn dat het klopt. Hier is iets anders aan de hand; het draait om ‘hoe we ons zo rijk mogelijk kunnen rekenen’. Dat kan écht niet”
Suzanne Kröger: “De minister wil het vertrouwen graag herstellen, maar zeker op dat punt staat ze nu toch echt wel met 10-0 achter. Dat gaat een heel grote opgave worden.”
Helder
Op de vraag wat er nu het beste gedaan kan worden om de uitbreiding van Lelystad Airport tegen te houden antwoordt Kröger: “Stem 17 maart op een partij die een heel duidelijk standpunt inneemt, en dat doen ze lang niet allemaal. GroenLinks is helder: We stoppen korte vluchten binnen 750 kilometer waarvoor de trein een alternatief is. Lelystad Airport gaat niet open. We gaan niet met subsidies en belastingvoordelen onrendabele vliegvelden overeind houden.