Het nieuwe kabinet heeft het besluit over de uitbreiding van Lelystad Airport uitgesteld. Als het vliegveld open mag gaan voor grote vliegtuigen met vooralsnog maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar, dan kan dat volgens de minister niet zonder laagvliegroutes.
900 meter
Een belangrijke laagvliegroute komt over de gemeente Kampen. Uitbreiding van Lelystad Airport betekent dan dat vliegtuigen straks op een hoogte van slechts 900 tot 1800 meter over onder meer Kampen, Kamperveen, Zalk, Wilsum en ‘s-Heerenbroek vliegen. Met alle overlast voor mensen en natuur die dat met zich meebrengt.
GroenLinks is faliekant tegenstander van de uitbreiding van Lelystad Airport en zet zich al jaren in tegen de laagvliegroutes en tegen de opening van de luchthaven. Deze inzet is er vanuit Kampen en Overijssel en in Den Haag.
Geluid
Suzanne Kröger: “Dit vliegveld wordt nooit rendabel. Maar belangrijker: minder vliegen helpt tegen de opwarming van het klimaat, is veel beter voor de luchtkwaliteit en voorkomt geluidshinder. Minder vliegen is dus beter voor de gezondheid van mensen en voor de natuur. Voor korte vluchten zijn goede en snelle treinverbindingen een heel goed alternatief.”
Op 12 maart maakt Suzanne Kröger een toer langs plaatsen die onder de laagvliegroute van Lelystad Airport liggen: Lelystad, Biddinghuizen, Kampen en Zwolle.
Wie met Suzanne Kröger in gesprek wil, over Lelystad Airport of over voor iedereen betaalbare verduurzaming of een ander thema is welkom tussen 14 en 15 uur in de Oudestraat, in de buurt van het Stedelijk Museum.