Het doel van die andere indeling van het luchtruim is om ervoor te zorgen dat vliegtuigen elkaar in de lucht minder in de weg zitten.
Ramp
Maar men houdt in de plannen toch ook weer rekening met een flinke groei van de luchtvaart en tot overmaat van ramp ook met maximaal 45.000 vliegbewegingen van en naar Lelystad Airport, zegt GroenLinks-raadslid Niels Jeurink.
Ongewenst
,,GroenLinks is een verklaard tegenstander van de uitbreiding van dat vliegveld. En uitbreiding van de luchtvaart is natuurlijk ook ongewenst vanwege de gevolgen voor het klimaat en de overlast die dat op de grond geeft.
Behoefte
En uitbreiding van luchtvaart is bovendien niet nodig als je bedenkt dat door de coronacrisis er de komende jaren veel minder behoefte is aan vliegreizen. En ten slotte is er steeds meer druk om korte vluchten tot zo'n 750 km door treinreizen te vervangen.
Dit alles - en meer - hebben we in een zienswijze naar het ministerie verzonden. We hopen dat de minister hiermee rekening wil houden'', aldus Jeurink.
Lees de hele zienswijze van GroenLinks in de bijlage bij deze tekst