In de raadscommissie Ruimtelijke Ontwikkeling maandagavond 12 februari verzette GroenLinks zich andermaal tegen de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen bij (het oude) station Kampen, op de locatie Bolwerk Buitenwacht.
Het college van B&W presenteerde een plan met de 360 parkeerplaatsen waar een meerderheid van de gemeenteraad om had gevraagd, zeer tegen de zin van GroenLinks overigens. Onderdeel van het plan was een extra parkeerdek.
Dat riep massaal verzet op van omwonenden. Liefst negen insprekers waren er bij dit punt en dat komt zelden voor. Raadslid Niels Jeurink schaarde zich opnieuw achter het plan van de omwonenden en vrienden van Bolwerk Buitenwacht.
Breedgedragen
“Voorzitter, we hadden een prima en breedgedragen plan (1) voor Bolwerk Buitenwacht gemaakt door omwonenden en Vrienden. Op voorspraak van de OVK werd dit echter afgeschoten door zes fracties.
Het college moest op pad om met alle betrokkenen een nieuw plan te maken. Het college is door het onzalige amendement weggestuurd om met betrokkenen te komen tot een nieuw plan (2). Dat is niet gedaan.
Proppen
We bespreken vanavond het voorstel van het college om 360 parkeerplaatsen in het gebied te proppen. En dat leidt nu - logisch - tot een enorme stapel protesten. Vanwaar die keuze om één van de eerste echte participatieprojecten in onze gemeente weer helemaal intern te regelen?
Vraag aan de wethouder is waarom hij dit zo heeft opgepakt, haaks op het amendement en in strijd met de insteek om inwoners heel vroeg te betrekken?
Plan 3 kwam buiten het gemeentehuis tot stand en lijkt al acceptabeler. Begrijpelijk, het is voor omwonenden al aardig beter dan het plan van het college. Maar beginspraak en meebeslissen, dat is het al lang niet meer. Vraag aan de wethouder is hoe hij aankijkt tegen dit plan 3?
Dwarsligger
Hoe een prachtig plan op zijn best nog een aardig compromis wordt, dat lijkt het lot van Bolwerk Buitenwacht. Dat er zover wij begrijpen een compromis tussen omwonenden, OVK en een enkele vriend in de maak is, lijkt een stap in de goede richting! GroenLinks snapt dat er gezocht is naar een compromis tussen de 360 parkeerplaatsen die een meerderheid van de gemeenteraad op voorspraak van de OVK vroeg en de 240 uit het plan van de omwonenden en vrienden. Dan kom je al gauw op 300 plaatsen uit. We snappen goed dat bewoners zich hierachter scharen, je wordt hier immers al snel als dwarsligger beschouwd wanneer je achter elkaar twee plannen afwijst.
Maar ís er dan al een plan dat uitgaat van 300 parkeerplaatsen? Formeel in elk geval nog niet. Het raadsvoorstel gaat nog uit van 360 parkeerplaatsen. Alleen al daarom vinden we het geen goed voorstel. Maar er is meer.
Entree
GroenLinks ziet Bolwerk Buitenwacht als een van de bijzondere entrees van de gemeente Kampen. Daar moet je geen parkeerplaats maar iets bijzonders van maken. En dat doet dit voorstel niet. Wij zien liever een hersteld Bolwerk met veel groen. Je leest in het voorstel dat een "goed aaneengesloten groene omgeving" niet mogelijk is. Dat doet ons vrezen dat er hier op z’n best aan een parkeerplaats met wat bomen wordt gedacht.
Hoe dan wel voorzitter?
Eerst is het water aan de beurt. Er is een flink probleem met wateroverlast daar, meerdere omwonenden hebben daarop gewezen. Het kan niet zo zijn dat parkeerplaatsen worden uitgebreid zonder dat er -eerst- een goede oplossing komt voor de waterproblemen. Vandaar: Eerst het water, de rest komt later
Geluisterd
GroenLinks blijft de omwonenden van Bolwerk Buitenwacht steunen. Alleen wanneer zij akkoord zijn met een plan met meer parkeerplaatsen dan 240 zullen wij dat ook steunen. Dat betekent evengoed niet dat er al op korte termijn meer parkeerplaatsen moeten komen. We hebben goed geluisterd naar de omwonenden.
Zij gaven aan dat eerst de echte parkeerbehoefte onderzocht moet worden. Dat zijn wij zeer met hen eens. Hoeveel parkeerplaatsen zijn er eigenlijk nodig? En voor wie is het parkeerterrein eigenlijk bedoeld? Wij vinden dat Bolwerk-Buitenwacht vooral voor bezoekers van de binnenstad en voor treinreizigers is. We moeten geen onnodige parkeerplaatsen maken. Dat kost te veel geld en ruimte en maakt het gebied minder fraai. Eerst een verkeersonderzoek, dán praten we verder hierover. Dat we vanavond nog niet over zulk onderzoek beschikken is natuurlijk erg onhandig.
Toezegging
Samengevat zien we vijf verbeterpunten voor de verdere planvorming; ik hoor graag een toezegging van de wethouder op elk van die punten:
- Het oplossen van de wateroverlast is een randvoorwaarde voor de verdere planvorming
- De denkrichting van de omwonenden, Ernst Hupkes en ondernemers als Jan-Peter de wordt de basis voor verdere planvorming
- eerst duidelijkheid over behoefte aan parkeerplaatsen en realistische mogelijkheden daarvoor
- de omwonenden moeten vooraf instemmen met het plan
- extra parkeerplaatsen bovenop de 240 komen op de kop van Spoorlanden