De gemeenteraad heeft op 6 juli een streep gezet door de ontwikkeling van het gebied bij station Kampen, ‘Bolwerk Buitenwacht’.  Er lag een prachtig plan, gemaakt door omwonenden en de ‘Vrienden van Bolwerk-Buitenwacht’. Zij hebben afgelopen jaren veel tijd en energie gestoken in dit plan, dat het rommelige gebied verandert in een omgeving met veel groen en water en met ruimte om fietsen en auto’s te parkeren. Niels Jeurink van GroenLinks zei over de gang van zaken: ,,Ik schaam me dat de raad zo omgaat met de inzet van inwoners.''

Dat plan was niet zomaar een mooie droom. De gemeenteraad en het college dachten al die jaren op gezonde afstand mee. De raad gaf de groep geen keiharde kaders, maar wel vier ankerpunten: het gebied is Station en entree van de stad, bijzondere ontmoetingsplek, etalage van Kampen, en verzamelpunt Nationaal Landschap IJsseldelta. En de insteek was heel uitdrukkelijk: inwoners gaan aan de slag met de ontwikkeling en de politiek blijft op afstand.

Omwonenden

Op 6 juli zetten CU, CDA, SGP, SP, VVD en PvdA een vette streep door de inzet van omwonenden en Vrienden. Na een stevige lobby van OVK wilden zij ‘minimaal 360 parkeerplaatsen’ realiseren;  in elk geval 120 meer dan in het plan staan. De wethouder Veldhoen raadde dit ten zeerste af. Hij noemde onder meer extra kosten en het bruuskeren van het participatieproces. De Vrienden hadden al aangegeven dat een uitbreiding naar meer dan 280 P-plaatsen het hele plan om zeep hielp.

Uitbreiding

De raad stemde. GroenLinks en D66 gaven hun steun aan het hele plan van omwonenden en de Vrienden. GBK kon leven met uitbreiding van de parkeerplaatsen zolang de groenstrook aan de Sportlaan minimaal 20 meter bleef. De andere zes zetten in op veel meer parkeerplaatsen. Daarmee zetten zij een forse streep door het plan en door de inzet van veel inwoners.

Beschamend

Niels Jeurink: “We zeggen met dit amendement meteen dag tegen het plan van de vrienden van het Bolwerk en de omwonenden van de Sportlaan. Met dank voor hun moeite en er wordt niets mee gedaan. De vrienden gaven aan dat de grens ligt op 286 parkeerplaatsenen dat is ambtelijk bevestigd. De wethouder heeft ons heel nadrukkelijk gewezen op de gevolgen. Dit is het einde van het plan.

Voorzitter, ik schaam me dat de raad zo omgaat met de inzet van inwoners. Wij stemmen tegen het amendement.”

Hoe nu verder?

De raad wil dat OVK, omwonenden en vrienden tot een compromis komen. Dat gaat nog een hele klus worden. Omwonenden gaven al eerder aan dat die P-plaatsen ongewenst en overbodig zijn. De vrienden hebben aangegeven dat hun plan volstrekt om zeep wordt geholpen door zo’n toename van parkeren. En OVK heeft zichzelf met haar lobby en met de reacties tijdens en na de raadsvergadering niet laten kennen als een compromisbereide vereniging.

De inbreng van GroenLinks in de raadsvergadering:

“GroenLinks wil nu snel aan de slag met het plan van de vrienden van het Bolwerk. Hoe zorgen we er nu voor dat dit verder komt? Het is de hoogste tijd om eraan te gaan rekenen. We willen geen groen inleveren voor meer en niet noodzakelijke parkeerplekken. Uit het VCP blijkt toch zonneklaar dat er straks genoeg plek is? Waarom zou je het aantal parkeerplekken dan willen uitbreiden? In de notities die langs komen groeit het aantal parkeerplaatsen gestaag. De OVK, de ondernemersvereniging, wil vooral parkeerplaatsen. De argumentatie was mager en het plan viel verkeerd, maar er wordt nu dus wel gezocht naar een compromis tussen OVK - omwonenden/vrienden. Dat leidt tot een patstelling en dus tot vertraging.

GroenLinks heeft het plan van de Vrienden van het Bolwerk omarmd omdat het op grote steun kan rekenen bij omwonenden en ondernemers aan de Trekvaart. We vinden dat er versneld gezocht moet worden naar financiële dekking. Mócht in de toekomst uitbreiding van parkeerplaatsen nodig zijn dan vinden we dat die op de Kop van Spoorlanden gezocht moet worden. We hebben nagevraagd welke gevolgen extra parkeerplaatsen hebben voor het plan van de Vrienden van het Bolwerk: Extra parkeerplaatsen schaden de ambitie en het aanzien van het gebied. Voorzitter, dat kan niet de bedoeling zijn. De gemeenteraad heeft zich bewust afzijdig gehouden in dit mooie proces en dan komt er een plan uit en dan zeggen we dat dat niet goed genoeg is. Dat is een steek in de rug van de omwonenden en de mensen die zoveel tijd staken en steken in de organische gebiedsontwikkeling. Dat kan dus niet.

Omwonenden kijken de hele dag op dit gebied uit. We vinden dan ook dat we respect moeten hebben voor hun, bescheiden, wensen. Zij hebben duidelijk aangegeven geen versmalling van 20 naar 15 meter te willen van de groenstrook langs de Sportlaan die het college op termijn mogelijk wil maken. Zij hechten sterk aan die groenstrook en daar heeft GroenLinks respect voor. Wij willen geen extra parkeerplaatsen als daardoor de belangen van omwonenden geschaad worden. En geen parkeerplaatsen ten koste van groen. GroenLinks komt daarom met een amendement. Het amendement wijzigt de besluittekst. GroenLinks stelt voor de laatste zin daarvan te schrappen. Die zin luidt als volgt: “Er mee in te stemmen dat mocht in de toekomst blijken dat het aantal parkeerplaatsen te gering is dan kan t.z.t. de afstand van de Sportlaan naar 15 meter worden teruggebracht”. Die zin gaat er dus uit als het amendement wordt aangenomen.

Amendement parkeren Bolwerk Buitenwacht CU, CDA en SGP

Steunen we zeker niet, omdat het behoud van de groenstrook langs de Sportlaan niet is gewaarborgd, het aantal parkeerplaatsen véél te groot is en het amendement maakt dat een volgend proces van organische gebiedsontwikkeling onmogelijk wordt. We hebben nagevraagd welke gevolgen dit amendement heeft voor het plan van de Vrienden van het Bolwerk. Het antwoord heeft u in de mail kunnen lezen:

  • 286 is het maximaal aantal mogelijke parkeerplaatsen met behoud van steun van de vrienden en passend binnen het gelopen proces.
  • Meer dan 286 ppl komt betekent dat het Bolwerk niet gerealiseerd kan worden (en dus ten koste van het gelopen proces!).
  • Boven de 300 ppl gaat ten koste van iets anders in het gebied. Minder water, minder groen, fietsparkeren elders, zaken ondergronds of in verdiepingen oplossen = hogere plankosten etc.
  • Dit past niet meer binnen eerder door de raad vastgestelde kaders zoals de gebiedsvisie IJsselmuiden dorp, gem. rioleringsplan etc.
  • Officieel zijn er nu 224 p-plaatsen in het gebied. Dat worden er dus al 24 meer in het plan dat de omwonenden en Vrienden maakten.

Vraag aan de indieners CDA, CU en SGP, die dus voor 360 parkeerplaatsen zijn, is of zij zich dit realiseren en dat ze hiermee zowel de wensen van de bewoners van de Sportlaan als het plan van de Vrienden van het Bolwerk onmogelijk maken?”