Voorzitter, ik heb een bijzondere taak vanavond: namens GroenLinks een nieuwe wethouder voordragen. Dat voelt als een eer.

Aanleiding

De aanleiding is bekend. GroenLinks maakt sinds 2018 deel uit van de coalitie en had met Irma van de Sloot haar eerste wethouder in Kampen. Dat gaf en geeft ons de mogelijkheid Kampen een beetje menselijker, eerlijker en duurzamer te maken. We kunnen terugkijken op bijna vier succesvolle jaren. De financiën zijn weer op orde, de cultuursector bleef overeind en het armoedebeleid is verbeterd. Zo maar een paar voorbeelden.

Hoofdbrekens

Maar in vier jaar kan er veel gebeuren. GroenLinks werd geconfronteerd met het te vroege vertrek van haar wethouder. Dat leverde zo kort voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart natuurlijk de nodige hoofdbrekens op. Ga je op zoek naar een nieuwe wethouder bijvoorbeeld. En als je daarvoor kiest, wie zou dat dan moeten zijn?

Overtuiging

Voor GroenLinks staat voorop dat we het werk waaraan we nu bijna vier jaar geleden begonnen af willen maken. We tekenden uit volle overtuiging voor het coalitieakkoord en willen dat samen met de coalitiepartners zo goed uitvoeren als we kunnen. En dat willen we de volle vier jaar doen. Daarmee was onze eerste vraag bevestigend beantwoord – ja, we gaan op zoek naar een nieuwe wethouder voor de laatste maanden.

Snel

En toen was er dus nóg een spannende vraag: wie? Omdat het maar om een aantal maanden gaat, vonden we dat het iemand moest zijn die de Kamper politiek al goed kent. Iemand die bovendien de dossiers van de vertrekkende wethouder kent en die snel kan overnemen. Ga er maar aan staan zou je zeggen. En toch is het gelukt. Vinden wij dan.

Trots

Voorzitter, we zijn trots, en blij, dat mevrouw Nieke Jansen bereid is gevonden om door GroenLinks als de nieuwe wethouder voorgedragen te worden. Als er iemand binnen GroenLinks is die deze portefeuille ‘over kan nemen’ dan is zij dat wel. GroenLinks draagt dan ook met genoegen Nieke Jansen voor als kandidaat-wethouder.

Wethouder Nieke Jansen en burgemeester Sander de Rouwe
Wethouder Jansen