GroenLinks gruwelt steeds meer van de plannen voor vliegveld Lelystad. Het ‘verantwoordingsrapport op de zienswijzen’ leest als een spookverhaal, zegt raadslid Niels Jeurink, die daarom opnieuw een reeks vragen afvuurde op burgemeester en wethouders. De belangrijkste vraag is misschien wel: is uitbreiding van 'Lelystad' nog te stoppen?

GroenLinks is kritisch over de luchtvaart. Met reden, want rond vliegvelden en langs vliegroutes is er veel geluidhinder voor omwonenden; de mensen die rond Schiphol wonen weten dat maar al te goed. Verder worden vogels (trekroutes!) en andere geluidgevoelige dieren verstoord. En dan hebben we het nog niet gehad over de uitstoot van de vliegtuigmotoren. De flinke hoeveelheden kooldioxide (CO2) en stikstofoxiden (NOx) die de vliegtuigen in de lucht brengen zijn slecht vanwege de opwarming van ons klimaat en vanwege de ‘stikstofdepositie’, een soort bemesting die de natuur sterk kan schaden.



Subsidie

En als klap op de vuurpijl subsidiëren we de luchtvaart ook nog eens: de kerosine, de brandstof van vliegtuigen, is immers vrijgesteld van accijnzen en over vliegtickets hoeft geen BTW te worden betaald. Geen wonder dus dat het vliegverkeer wordt bevoordeeld boven schonere alternatieven om te reizen, zoals de trein. GroenLinks vindt dat reizen en vrachtvervoer door de lucht tot zo’n 500 km niet per vliegtuig moeten plaatsvinden.

Recent besloot de staatssecretaris van I&M, mevr. Mansveld, echter dat het vliegveld van Lelystad fors mag worden uitgebreid. Uiteindelijk mogen hier 45.000 extra vliegtuigen opstijgen en landen. Dat is dus ruim 120 vliegtuigen per dag, zeker één per kwartier dus, maar omdat de vliegtuigen niet de hele nacht vliegen is dat aantal overdag nóg hoger.



Nulmeting

De plannen lagen in de zomer van 2014 ter inzage. We pleitten toen voor ‘nulmetingen’,  metingen van de overlast voor omwonenden zodat we die vervolgens kunnen laten compenseren https://kampen.groenlinks.nl/nieuws/groenlinks-wil-afspraken-over-nulmetingen-vliegveld-lelystad). GroenLinks Kampen stuurde ook een zienswijze (https://kampen.groenlinks.nl/nieuws/zienswijze-ontwerp-luchthavenbesluit-lelystad-airport-biddinghuizen). Die zienswijzen zijn nu door de overheid beantwoord maar het ‘verantwoordingsrapport op de zienswijzen’ leest als een spookverhaal. GroenLinks maakt zich daar grote zorgen over en stelde maandagavond 20 april een tweetal vragen hierover aan wethouder Meijerink:

  1. Welke invloed kan Kampen nog aanwenden om luchthaven tegen te houden of overlast te beperken?
  2. Welke mogelijkheden ziet de wethouder voor een ‘nulmeting’, dus een meting voordat overlast kan gaan optreden, van geluid en vervuiling, evt. in combinatie met aanpassingen aan woningen?

De wethouder gaf aan weinig mogelijkheden meer te hebben om de uitbreiding van vliegveld Lelystad tegen te houden maar zegde tijdens de vergadering wel toe zich opnieuw hard te gaan maken voor (nul)metingen van de overlast.