Maandag 23 juni is GroenLinks Kampen aanwezig bij een informatieavond over de uitbreiding van het vliegveld Lelystad. GroenLinks wil daar afspraken proberen te maken over ‘nulmetingen’ in de gemeente Kampen.
Nulmetingen zijn bedoeld om overlast voor omwonenden straks goed te kunnen meten. GroenLinks Kampen heeft hiervoor gepleit in schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders. Het College heeft aangegeven nulmetingen te willen bepleiten bij de Alderstafel.
Vorige week vrijdag (inderdaad de dertiende...) koos het kabinet voor een forse uitbreiding van vliegveld Lelystad. Dat betekent een uitbreiding naar 45.000 vluchten per jaar (over 30 jaar). Voor de gemeente Kampen betekent dat (routevariant B+):
• zo'n 60 inkomende vluchten per dag. Inkomende vliegtuigen vliegen bij Kampen op een hoogte van ongeveer 3000 feet (dus iets meer dan 900 meter hoog):
o door Mastenbroek en bv. langs het Onderdijks (baan 5, 40 % van de tijd)
o of door Mastenbroek en dan over het Zwarte Meer (baan 23, 60 % van de tijd).
• zo'n 50 uitgaande vluchten per dag. Uitgaande vliegtuigen vliegen bij Kampen op een hoogte van ongeveer 6000 feet (ruim 1.800 meter hoog):
o langs de omstreden woonwijk Reeve (baan 5, 40 % van de tijd)
o of noordelijk langs Elburg en dan pal over Wezep (baan 23, 60 % van de tijd).
In totaal dus zo'n 110 vluchten door de gemeente Kampen per dag, elke dag van de week. Of er ook 's nachts gevlogen mag worden is nog niet duidelijk.
Groenlinks Kampen vindt de uitbreiding van vliegveld Lelystad NIET NODIG. De redenen daarvoor zijn:
- voor afstanden tot ongeveer 500 km (snelle) treinen een milieuvriendelijker alternatief vormen met minder overlast voor de omgeving. De luchtvaart veroorzaakt (per reiziger) veel luchtverontreiniging. GroenLinks wil binnenlandse vluchten verbieden.
- de luchtvaart profiteert onterecht van belastingvrijstelling op brandstof (kerosine). Daardoor blijft luchtvaart kunstmatig goedkoper dan andere vormen van transport die die voordelen niet hebben en subsidieert 'de maatschappij' dus indirect de uitbreiding van de luchtvaart. Wanneer je, zoals GroenLinks wil, vuiler transport zwaarder belast is dat een impuls voor de transportsector om zo schoon mogelijk te rijden/ vliegen.
- ook de vliegvelden, zeker de regionale, krijgen veel subsidie, en ook die subsidie wordt natuurlijk door de belastingbetaler opgebracht
- GroenLinks wil af van nachtvluchten
- De geluidsnormen rond Schiphol zijn de afgelopen jaren steeds verder versoepeld. Uitbreiding van het aantal vluchten gaat daardoor ten koste van omwonenden.
Meer lezen:
- Schriftelijke vragen van GroenLinks Kampen aan het College van B&W en de antwoorden van het college daarop: http://kampen.notudoc.nl/cgi-bin/vragen.cgi/action=view/id=51264
- kabinetsbesluit: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/06/13/lelystad-airport-kan-zich…
- wat wil GroenLinks: https://groenlinks.nl/standpunten/luchtvaart
- Alderstafel, 'overlegplatform' over uitbreiding van de luchtvaart: http://www.alderstafel.nl/