Op zaterdag 24 oktober 2020 vindt voor de 16e keer de landelijke Nacht van de Nacht plaats, een initiatief van de Natuur- en Milieufederaties. Het evenement vindt jaarlijks plaats in de nacht dat de klok overgaat op de wintertijd. Het doel is de schoonheid van de nacht te benadrukken en aandacht te geven aan lichthinder.

Driekwart

De Natuur en Milieufederaties hebben voor deze Nacht van de Nacht overal in Nederland 's nachts willekeurige bedrijven gefotografeerd. Bijna driekwart (72%) van de bedrijven had verlichting branden.

Sterrenhemel

Raadslid Niels Jeurink: “Ook in Kampen laten nog veel bedrijven 's nachts het licht aan. Dat zie je goed als je in de Melmer of aan de rand van de Koekoek staat, gebieden waar het 's nachts heel donker hoort te zijn. Het dimmen van de verlichting bespaart geld en energie en zorgt voor een beter zichtbare sterrenhemel. Ook is het beter voor nachtdieren en voor de gezondheid van mensen. Als inbraakbeveiliging zorgen ook sensors (die aangaan bij beweging) voor een goed afschrikkend effect.”

Zonnetje

Ondernemers die het licht uit doen of dimmen kunnen GroenLinks een bericht sturen op info@groenlinkskampen.nl. Ondernemers die zich melden worden door GroenLinks in het zonnetje gezet.