Als het erop aan komt, hoeft het Nationaal Landschap IJsseldelta in Kampen niet op bescherming te rekenen. Dan wordt het gewoon industrieterrein.
GroenLinks Kampen diende tijdens de raadsvergadering van donderdag 28 maart een amendement in dat aantasting van het Nationaal Landschap IJsseldelta moet voorkomen. In strijd met alle regelgeving wil het college 20 hectare van het Nationaal Landschap IJsseldelta toevoegen aan het bedrijventerrein Spoorlanden. GroenLinks-is daar duidelijk over. “Dit voorstel spot met alle regelgeving over dit gebied; het is een Nationaal Landschap dat gemeente en provincie moeten koesteren en beschermen”, vindt Bart Zeven, raadslid GroenLinks Kampen.
Wezenberg
Het College had een voorstel ingediend om het bedrijventerrein Spoorlanden met 20 hectare uit te breiden over de Oosterlandenweg heen, tot in het Nationaal Landschap IJsseldelta. Naar verluidt schijnt de Wezenberg Groep belangstelling te hebben voor deze gronden.
In officiële documenten van de Provincie Overijssel wordt het gebied bejubeld om zijn “grote mate van openheid” en worden de “kernkwaliteit openheid en historische verkaveling” geprezen.
Geld
Dat het College zomaar 20 hectare van het open gebied wil toevoegen aan bedrijventerrein Spoorlanden en niet eerst tot herstructurering van dit verouderde bedrijventerrein wil overgaan, blijkt een kwestie van centen te zijn. Met het geld dat uitbreiding van Spoorlanden oplevert, zou volgens het College het verouderde bedrijventerrein kunnen worden geherstructureerd. Bovendien, zo stelde het College, zouden de IJsselmuider ondernemers allen daar en niet elders willen ondernemen.
SERladder
Sinds 2009 wordt bij de ontwikkeling van bedrijventerreinen de SERladder gevolgd. Dat wil zeggen dat een bestaand bedrijventerrein eerst opnieuw en efficiënter wordt ingericht voordat eventueel wordt overgegaan tot uitbreiding.
De Sociaal Economische Raad (SER) besloot hiertoe te adviseren toen bleek dat meer dan 20 procent van de bedrijventerreinen in Nederland leeg stond en er tegelijkertijd steeds meer bedrijventerreinen werden aangelegd in groene gebieden. Inmiddels is dat percentage leegstaande verouderde bedrijventerreinen opgelopen tot 30 procent. De SERladder is opgenomen in het Convenant Bedrijventerreinen, dat ook is ondertekend door de Provincie Overijssel. In dit convenant heeft Overijssel zich ertoe verplicht gemeentes te laten werken volgens het principe: eerst inbreiden, dan uitbreiden.
Overeenkomst
Tijdens de raadsvergadering maakte het college bekend dat Kampen en Overijssel een bestuursovereenkomst willen opstellen, die de volgorde van de SER-ladder omdraait en daardoor uitbreiding van Spoorlanden toestaat voordat het terrein is geherstructureerd. In een latere fase zou dan 10 hectare van de bestaande Spoorlanden worden geherstructureerd.
De Collegepartijen, aangevuld door SGP, GBK en D66 stemden tegen het mede door de SP gesteunde amendement van GroenLinks om uitbreiding van het bedrijventerrein tot in het Nationaal landschap niet toe te staan en te starten met de herstructurering. Bart Zeven: "Als het erop aan komt, hoeft het Nationaal Landschap IJsseldelta in deze gemeente niet op bescherming te rekenen."