Actiegroep Bye Bye Byepass roept de bestuurders opnieuw op een streep te zetten door de bypass. Toon “realiteitszin” in deze crisistijd en gooi geen honderden miljoenen over de balk. Mede namens duizenden burgers in onze regio: “zet een streep door de Bypass!”
In september 2011 heeft de Actiegroep Bye Bye Bypass, ontstaan op initiatief van leden van de SP, GroenLinks, GBK en D66, een spontane actie ontketend. De actiegroep gaf de burgers van Kampen gelegenheid om hun geluid te laten horen richting de politiek in Den Haag, Kampen en Overijssel.
De handtekeningenactie van Bye Bye Bypass leverde in twee weken tijd ruim 5000 handtekeningen op tegen deze bypass. Die zijn aangeboden aan alle fracties in Den Haag en aan de Kamper gemeenteraad.
Een duidelijker NEE tegen de Bypass en de daarbij horende gebiedsontwikkeling kon de Kamper burger niet geven. Tot aan de dag van vandaag rijdt de Bypass-trein echter door en laten wij ons geluid horen.
Gelopen race?
CDA-gedeputeerde Rietkerk roept al jaren dat die bypass een gelopen race zou zijn. De actiegroep is dat niet met hem eens. Afgelopen zaterdag verklaarde de gedeputeerde nog dat aanleg van de bypass de wens van “de regio” is. De vraag van Bye Bye Bypass was, is en blijft: “Wie is die regio?”
In ieder geval zijn dat niet de inwoners van Kampen die massaal “NEE” hebben gezegd door het plaatsen van hun handtekening. Het is ook niet de klankbordgroep, bestaande uit 17 maatschappelijke organisaties uit de gemeente Kampen, die langzaam monddood gemaakt werd met een “Reglement van Orde”, halsoverkop opgesteld door de stuurgroep IJsseldelta Zuid.
Wie is dan wel die regio, is de vraag van “Bye Bye Bypass”. Hebben kritische gerenommeerde waterdeskundigen, specialisten van CBS, CPB en Raad van State, kritische politici, de politiek en het waterschap in de provincie Flevoland voldoende stem gehad in die zogenaamde regio-wens? Wij vinden dat dat niet zo is.
Niet nodig
Die bypass bij Kampen is niet nodig volgens de eisen in het programma “Ruimte voor de Rivier”. Sterker nog, hij heeft te weinig effect om op zichzelf aan de eisen te voldoen, terwijl een waterstaatkundig verantwoorde zomerbedverlaging en uiterwaardmaatregelen afdoende zijn.
Een waterkundige reden om nú een bypass aan te leggen ontbreekt. Bovendien is de hydraulische werking onvoldoende onderzocht, waardoor de effecten niet bekend zijn. Daarbij komt dat de IJssel langzamer zal stromen waardoor de rivier verzandt, met alle negatieve gevolgen voor de scheepvaart van dien.
Als er ten zuiden van Kampen een dijk wordt gelegd kan het water bij een dijkdoorbraak niet meer wegstromen uit Kampen. Volgens berekeningen uit 2009 - naar aanleiding van het onderzoek waarvoor de stuurgroep IJsseldelta Zuid zelf opdracht gaf - leidt dit “badkuipeffect” bij een overstroming van de IJsseldijk tot maximaal 290 doden.
Watervilla"s
Dat de bypass noodzakelijk is in het kader van waterveiligheid is een drogreden. Die bypass is bovenal bedoeld om in het kader van gebiedsontwikkeling watervilla’s te bouwen ten koste van boerenbedrijvigheid, een vogelbroedgebied, cultuurhistorisch landschap en de groene longen van de stad. Daarvoor wordt 825 ha grond opgeofferd.
Wij roepen de bestuurders op om te stoppen met deze plannen. Toon “realiteitszin” in deze crisistijd en gooi geen honderden miljoenen over de balk. Mede namens duizenden burgers in onze regio: “zet een streep door de Bypass!”