Zwolle-Kampen, 23 maart 2047.
Binnenkort maakt Rijkswaterstaat een begin met de verbreding van de IJssel ter hoogte van de oude Stadsbrug van Kampen.
Door het toepassen van een ingenieuze constructie wordt de bedding daar met 60 meter verbreed en wordt tegelijk het van oorsprong middeleeuwse bolwerk aan de IJsselmuider kant van de rivier gespaard. Overwogen wordt ook een stormkering onder de Ketelbrug aan te leggen die de IJsseldelta moet beschermen tegen een noordwester storm. De bij Zwolle-Katerveer gewenste waterstanddaling werd al eerder deze eeuw gerealiseerd door een beperkte zomerbedverlaging en het verbreden van de uiterwaarden tussen Hattem en Kampen. Dat bleek uiteindelijk een goedkopere oplossing dan de aanleg van een hoogwatergeul (‘bypass’ genoemd) bij Kampen. Genoemde bypass sneuvelde in jaren tien toen er een economische crisis woedde in Europa. Het plan bleek te duur en te weinig effectief. Bovendien bleek er nauwelijks behoefte aan de aan deze ‘bypass’ geplande waterwoningen.