GroenLinks wil van burgemeester en wethouders opheldering over de plannen voor een nieuwe gemeentelogo. Raadslid Wim Rill heeft een reeks vragen afgevuurd over de gang van zaken.

De gemeente Kampen wil een nieuwe huisstijl die beter past bij deze tijd en bij de ambities van de gemeente. Als onderdeel hiervan wil de gemeente samen met haar medewerkers, raadsleden en leden van het digitaal burgerpanel een passend logo kiezen voor de gemeentelijke organisatie.

Volgens Wim Rill kreeg de gemeenteraad vorige week donderdag de mogelijkheid te kiezen tussen twee bijna gelijkwaardige logo's. Hij vraagt daarom het college:

Bent u met mij van mening dat een keuze tussen twee bijna gelijkwaardige logo's geen echte keuze is?
Wat heeft u doen besluiten niet het bestaande logo als keuzemogelijkheid toe te voegen?
Wat heeft u doen besluiten niet de keuze 'geen van beide logo's tegen als keuzemogelijkheid toe te voegen?
Het is pas mogelijk goed een logo te beoordelen als je de uitgangspunten kent waaraan het logo moet voldoen. In de media lezen we dat het nieuwe logo krachtiger en dynamischer is dan het oude logo.

Is het juist dat het nieuwe logo aan deze eisen moest voldoen?
Zijn er nog andere eisen in de briefing naar de designer opgenomen?


Kosten

In het oude logo is in de loop van de jaren veel geld geïnvesteerd en deze heeft hierdoor een bepaalde intrensieke waarde opgebouwd. Het college stelt voor een compleet ander logo te komen dat in het geheel niet lijkt op het oude logo. De waarde van het oude logo schrijf je hiermee af.

Heeft de portefeuillehouder de waarde van het oude logo meegenomen in de kosten van het nieuwe logo?
De nieuwe huisstijl van de gemeente Kampen wordt gefaseerd ingevoerd. Dit betekent dat de huisstijldragers over het algemeen worden ontwikkeld als deze aan vervanging toe zijn. De reden hiervoor is dat bestaande voorraden eerst opgemaakt kunnen worden en verspilling wordt tegengegaan. Op deze wijze is er geen extra geld nodig voor de invoering van de nieuwe huisstijl.

Hoe lang denkt u dat het duurt voordat de laatste huisstijldrager vervangen is?
Aangezien het oude logo een aantal jaren oud is kan het geen kwaad een aantal verbeteringen door te voeren, zoals kleuren en lettertype. Het is dan niet nodig duurdere middelen, zoals voertuigen etc. aan te passen en de invoering kan zo over een veel langere periode uitgesmeerd worden.

Heeft de portefeuillehouder overwogen het oude logo te moderniseren en aldus de herkenbaarheid in tact te laten?
In het meerjarenbeleidsplan is voor 2011 15.000 euro opgenomen en stelt het college voor in de drie jaren er na 5.000 euro aan de invoering van de huisstijl uit te geven.

Wat zijn op dit moment de kosten waaraan de gemeente zich gecommiteerd heeft (ontwerpen, besluiten (peiling e.d.)
Waarom denkt u dat 15.000 euro voldoende is?

Proces
In de vergadering van oktober 2006 heeft de commissie duidelijk uitgesproken dat zij een nieuwe huisstijl niet ziet zitten. De nieuwe huisstijl is destijds uit de begrotingswijziging geschrapt. Geopperd werd om dit onderwerp wellicht op een ander moment aan de orde te laten komen. De commissie gaf aan dat het daarvoor eigenlijk niet voelde. Sindsdien is een nieuwe huisstijl niet meer in de commissie of raad behandeld.

Bent u bereid de aanpassing van het logo te heroverwegen en indien u een nieuw logo en een nieuwe huisstijl nog steeds noodzakelijk acht dit eerst aan de raad voor te leggen en de burgers in een eerder stadium erbij te betrekken.