GroenLinks wil dat de gemeente zich inzet voor de kunstenaars die met de verkoop van de oude MAVO aan de 1e Ebbingestraat hun onderkomen verliezen.

De eerste raadsvergadering na de zomer is altijd een hamerstukkenraad. Een vergadering voor een paar besluiten waar geen discussie over nodig is. Met twee raadsvoorstellen was het met recht een korte agenda.

Voedselbank
Voor GroenLinks ging dat net iets te snel. Via een begrotingswijziging kondigde het college de verkoop aan van de oude MAVO, nu het pand van STAKK en de Voedselbank, aan de 1e Ebbingestraat. Er komen daar zorgappartementen, zo blijkt uit de stukken.

GroenLinks ging akkoord met de verkoop van het pand. De gemeente is immers geen pandjesbaas. Maar daar stopt het dan ook, gaf fractievoorzitter Nieke Jansen aan.

Afwijking
"De tekst van het voorstel spreekt al over de bouw van zorgappartementen en daarmee loopt het college voor de muziek uit. Daarvoor zijn nog raadsbesluiten nodig, Er moet immers een omgevingsvergunning komen voor de bouw en de raad moet instemmen met afwijking van het bestemmingsplan. GroenLinks wil daarover een zelfstandige afweging kunnen maken."

Opgave
Naast die plannen voor sloop en nieuwbouw speelt nog iets anders. Nieke Jansen: "Door de verkoop komen de kunstenaars van Stakk op straat te staan. Voor de Voedselbank is nieuw onderdak geregeld, terecht. Met deze verkoop heeft de gemeente een opgave om ook de kunstenaars van Stakk structureler onder dak te krijgen, al of niet in een gemeentelijk pand."