GroenLinks kiest voor eerlijk en sociaal, voor groen en gezond. GroenLinks kiest voor Toekomst.

Eerlijk: kansenongelijkheid en discriminatie aanpakken, minimumloon naar 14 euro, grote investering in onderwijs en zorg, macht van multinationals beperken. belastingontwijking aanpakken.

Sociaal: samenwerking in plaats van marktwerking in de zorg, geen 0-urencontracten, betaalbare woningen, geen eigen risico in de zorg voor lage inkomens, armoede bestrijden.

Groen: klimaatverandering ambitieus aanpakken, duurzame landbouw, meer ruimte voor natuur, minder afval, beter openbaar vervoer.

Gezond: wachtlijsten in de zorg wegwerken, afschaffing bio-industrie, schone lucht, groen in alle wijken, dierenwelzijn verbeteren

Suzanne Kröger (GroenLinks, nummer 7) heeft zich met hart en ziel ingezet voor onze regio. Met stip op 1 door haar inzet tegen Lelystad Airport.

Vanwaar dat bezwaar tegen Lelystad Airport?

“Lelystad Airport is een achterhaald plan, gebaseerd op rammelende onderzoeken. Nu, midden in een klimaatcrisis, nog  een vliegveld openen, is bizar. Vanaf het begin - zeker 15 jaar geleden - was duidelijk dat de locatie van Lelystad Airport voor heel veel overlast gaat zorgen. Vliegtuigen moeten lang laag vliegen doordat het luchtruim al zo vol is met al het vliegverkeer van Schiphol. Dat verstoort de rust op de Veluwe en langs de IJssel. Juist in een gebied waar nu nog ruimte is voor stilte en natuur creëer je dan nog meer vliegtuigoverlast.

Een extra vliegveld is helemaal niet nodig. Schiphol heeft heel veel overbodige vluchten. Vóór corona waren er zestig (!) vluchten per dag naar Londen, terwijl je daar ook prima met een snelle trein heen kan.”

Welke alternatief zie je?

“Ik heb me als Kamerlid hard gemaakt voor het vervangen van korte afstandsvluchten door snelle treinen. Meer treinen, minder vliegen! Ook heeft vliegen nu geen reële prijs. Voor 25 euro naar Barcelona: dat kan alleen omdat de echte kosten - vervuiling en overlast - door ons allemaal betaald worden. Het laatste wat we nu moeten willen is de luchtvaart verder aanjagen met een vliegveld voor prijsvechters, zoals Lelystad Airport bedoeld is. De klimaatcrisis vraagt stappen van ons allemaal, ook van de luchtvaartsector.

We kunnen nu kiezen hoe de luchtvaart na corona er uit komt te zien. Gaan we terug naar hoe het was, met alle overlast en vervuiling? Of kiezen we voor minder vliegen en inzetten op alternatieven. Dan is Lelystad Airport onnodig, en geven we de natuur en stilte de ruimte. Voor een gezonde omgeving, voor een gezonde toekomst. Als GroenLinkser wil ik me daarvoor in de Tweede Kamer weer vier jaar inzetten.”