Burgemeester Koelewijn opperde om een avondklok in te stellen voor de bewoners van het AZC in Dronten, na een verkrachting door een van hen. Zijn suggestie leidde tot stevige reacties, onder andere van zijn Dronter collega die het 'verwerpelijk' noemde. Bij de fractie van GroenLinks Kampen roept de uitspraak van Koelewijn grote vragen op

Nieke Jansen: "De impact van deze verkrachting is heel groot, voor het slachtoffer en voor menig ander, in Kampen en in het AZC. Dat burgemeester Koelewijn daarin wil handelen, dat snap ik. Maar elke maatregel die dan meteen alle AZC-ers treft, is buiten proportie. Dat één van hen zo vreselijk in de fout gaat, mag je anderen niet aanrekenen. Op deze manier zet hij mensen tegen elkaar op. Eén ding is zeker: daar wordt het in elk geval niet veiliger van."
  Onhandig De fractie vindt het onzorgvuldig of minstens onhandig dat Koelewijn zich in de media uitspreekt over zulke maatregelen voor alle AZC-ers.  "De verdachte krijgt zijn straf, via de rechter. Dat is de route in Nederland. De burgemeester gooit hiermee olie op het vuur van angst voor vreemdelingen en werkt polarisatie in de hand. Dat moet een burgemeester niet doen en eerlijk gezegd: zo ken ik hem niet." geeft Nieke Jansen aan.
  Beoordelen De fractie heeft aan de burgemeester gevraagd wat hij precies heeft gezegd, wat hij daarmee beoogde en waarom juist nu dit idee van een avondklok geopperd is. Op basis daarvan wil GroenLinks de uitspraken van de burgemeester in de media beoordelen. "Daarna bepaalt de fractie hoe we de burgemeester politiek aan de tand zullen voelen in de raadsvergadering van 3 mei."