De fractie van GroenLinks in Kampen is geschrokken en verontwaardigd over berichten dat het jaarlijkse onderhoud van de bypass 400.000 euro per jaar gaat kosten. Die cijfers staan in een artikel in het tijdschrift Land en Water van augustus 2012.

Deze kostenpost is volgens raadslid Bart Zeven in het verleden nooit genoemd in de kostenoverzichten van de projectorganisatie IJsseldelta-Zuid, zodat ook de raadsleden van Kampen in het duister tastten over de hoogte van het bedrag.  Ook is onduidelijk of voor dat bedrag de 6,5 kilometer lange vaargeul op diepte wordt gehouden.

Vragen
Voor GroenLinks is dit aanleiding vragen te stellen aan de dijkgraaf van Waterschap Groot Salland, de heer Dijk. Het waterschap gaat de bypass, als die eenmaal is aangelegd, namelijk onderhouden.
Normaal gesproken worden dit soort kosten omgeslagen over de ingezetenen van het waterschap, wat betekent dat de waterschapsbelasting waarschijnlijk zal moeten worden verhoogd.
GroenLinks Kampen stelt de dijkgraaf de volgende vragen en hoopt dat die op het overleg van het Dagelijks bestuur van 11 september a.s. beantwoord kunnen worden:

1. Bent u bekend met het artikel in “Land + water” en is de raming van het daarin genoemde bedrag van 400.000 euro als jaarlijkse kostenpost voor beheer en onderhoud correct?
2. Is het op diepte houden van de vaargeul van de bypass inbegrepen in deze kostenpost voor beheer en onderhoud? Zo nee, om welk bedrag gaat het dan in totaal?
3. Sinds wanneer bent u bekend met deze raming?
4. Is het juist dat het Waterschap Groot Salland verantwoordelijk is het onderhoud en beheer van de bypass?
5. Worden dit beheer en onderhoud gefinancierd uit de reguliere middelen van het Waterschap?
6. Leidt deze nieuwe kostenpost tot een verhoging van de Waterschapsbelasting voor de ingezetenen? Zo ja, met welk bedrag?