Annemarie Ponte, burgerraadslid van GroenLinks in Kampen, schreef een bijdrage voor de rubriek Raadspraat van weekblad De Brug. Niemand mag tussen wal en schip vallen, is haar boodschap over bezuinigingen in de zorg.

GroenLinks heeft een Zorgpunt voor ervaringen met de zorg en de andere veranderingen op sociaal gebied: Werk en Jeugdzorg. De zorg verandert ingrijpend.

GroenLinks is benieuwd hoe mensen deze veranderingen ervaren en opende daarom het Zorgpunt.

Het stopzetten van de Huishoudelijke Hulp 1 (eenvoudige schoonmaakhulp) in Kampen per 1 juli 2015 is een van de ingrijpende wijzigingen in de zorg. De mensen die hiermee te maken hebben krijgen een persoonlijk gesprek. In de eerste maanden verliepen deze gesprekken zeker niet vlekkeloos door onduidelijkheid of ondeskundigheid. Voor een deel zijn deze problemen opgelost, voor een deel niet.
Veel mensen zijn tevreden over het gesprek. Zij voelden zich gehoord, er werd echt naar hen geluisterd. En voor sommigen viel de verandering mee, omdat ze recht bleken te hebben op bijzondere bijstand.

Er zijn echter ook mensen waarbij het mis gaat. Bijvoorbeeld bij die mevrouw aan wie niet te zien dat ze het huishouden niet kan regelen en die eigenlijk behoefte heeft aan  HH2. Of bij die meneer die zelf best zijn huishouden kan doen, maar die tegelijkertijd ook voor zijn demente partner moet zorgen. Of bij die mevrouw waarvan zomaar wordt verwacht dat haar dochter wel bijspringt.

Zijn we al gerust op een goede afloop? Nee, niet! Het is nog veel te vroeg in het proces om conclusies te trekken. GroenLinks volgt daarom het proces op de voet en als ervaringen en cijfers daar aanleiding toe geven trekken we zeker aan de bel.
Dat leidde er al toe dat cliënten die bijvoorbeeld. door gebrek aan heldere informatie hun gesprek hebben afgezegd in juni nog eens benaderd worden.

Los daarvan heeft GroenLinks grote moeite met de forse bezuinigingen op goede zorg. GroenLinks wil geen ‘economisme’.

Te veel nadruk op betaalbaarheid en efficiëntie kan er toe leiden dat we goede, soms goedkope, zorg te snel schrappen. Dat gaat ten koste van het geluk en het welzijn van mensen. En mogelijk leidt het er toe, dat we vervolgens veel duurdere zorg moeten leveren om de schade te herstellen. Wij willen een mensenleven niet in geld uitdrukken. Dat kan en dat mag niet!
Het motto van GroenLinks is en blijft "niemand tussen wal en schip”. Waar extra geld nodig is, willen wij dat vrijmaken.

Wilt u een ervaring delen over de zorg of over de andere veranderingen? Wij horen graag waar u tevreden of ontevreden over bent. Het houdt ons scherp! U kunt ons bereiken via   Zorgpunt GroenLinks