De motie van GroenLinks voor een zachte landing van de zorg is aangenomen. Er waren 28 voor- en 2 tegenstemmers.

Fractievoorzitter Nieke Jansen zei over de motie onder meer. "GroenLinks is er niet op uit om vandaag het decentralisatie-debat te voeren. Ik heb ook niet de bedoeling om het landelijke beleid te evalueren. Het draait in deze motie om helderheid. Om helderheid voor de mensen die nu begeleiding hebben en bezorgd zijn over wat er in 2015 daarvan overblijf. En om helderheid van ons, gemeenteraad, in de besteding van de budgetten.

Te fors
Den Haag heeft ingezien dat de bezuinigingen te fors zijn. Te fors voor cliënten, te fors voor instellingen, te fors voor gemeenten.Er wordt daarom op initiatief van D66, CU en SGP in 2015 minder bezuinigd dan eerst het plan was.Dat biedt ruimte voor een zachte landing, voor een geleidelijker overgang naar een nieuwe WMO.
Over de bestemming van dat extra geld - van het verschil tussen de grote en de kleinere bezuiniging gaat deze motie. De wethouder reserveert dat geld voor een zachte landing van de gemeente en handhaaft de oude, de hoge korting voor de uitgaven. Anders gezegd: met dit geld kan de gemeente wat extra vet op de botten krijgen. Willen we daarmee de contracten weer openbreken die afgelopen weken gesloten zijn?

Kwetsbaar
Nee, dat is niet de bedoeling. Evenmin is het de bedoeling om schotten tussen de geldpotten te zetten- dat mogen we niet eens. Wat GroenLinks wel wil, is dat dit geld ten goede komt aan de mensen om wie het gaat. Met deze motie zegt de raad tegen het college: Zorg er met dit geld voor dat de mensen om wie het gaat niet tekort komen. Daarmee sluiten we aan bij de uitspraak die we raadsbreed hebben gedaan, dat we de kwetsbaarste mensen in onze gemeente op de gemeente kunnen rekenen.
En daarmee maken we aan onze inwoners duidelijk dat wij allereerst een zachte landing willen voor de mensen die misschien financieel maar vooral in de kwaliteit van hun leven geraakt worden door de decentralisaties.

Besluittekst
De raad spreekt uit dat de gelden voor een 'zachte landing' daadwerkelijk besteed moeten worden aan de mensen voor wie die gelden bestemd zijn.