GroenLinks is zwaar teleurgesteld in het verkeerscirculatieplan voor de binnenstad. Fractievoorzitter Herald van Heerde noemt het pappen en nathouden, met hier een maatregeltje zus en daar een maatregeltje zo. En dat alleen maar geredeneerd vanuit de techniek.

,,Waar aan voorbij wordt gegaan is dat verkeersbeleid voor de binnenstad een geweldig marketing instrument kan zijn om de aantrekkelijkheid van je binnenstad te vergroten. Dit voorstel redeneert vanuit problemen, niet vanuit kansen.’’

GroenLinks vraagt burgemeester en wethouders of ze wel eens hebben bedacht wat een autovrije binnenstad kan opleveren. ,,Stelt u zich eens voor: geen rijen blik meer in de Voorstraat, Boven Nieuwstraat, Buiten Nieuwstraat, Hofstraat en rondom de Bovenkerk. Wat zou onze prachtige binnenstad dan goed tot zijn recht komen. Dan zouden we werkelijk aan toeristen kunnen showen hoe mooi Kampen is.’’

,,En ik weet het: u komt weer met de problemen. Waar moeten de bewoners dan parkeren, zijn onze winkels dan goed bereikbaar? Maar daar gaat het niet in eerste instantie om. Waar het om gaat is dat je een visie hebt en dat je vanuit die visie gaat uitwerken hoe je je visie wilt realiseren. En dat mist in dit voorstel, er mist aansluiting met de binnenstadsvisie.’’

Autoluw is voor GroenLinks:

- Alleen auto’s van bewoners komen het centrum in. Alle voorzieningen voor mensen die met de auto komen winkelen, komen in principe aan de rand van het centrum, zoals gesteld in het raadsprogramma. Uitzondering zou kunnen zijn een parkeergarage bij het Meeuwenplein. (voor alle duidelijkheid: geen auto’s van winkelende mensen op Nieuwe Markt, Van Heutszplein en in parkeergarage Boven Nieuwstraat
- Verkeerscirculatie kan nog wel via IJsselkade, maar dan in éénrichtingsverkeer. En met als doel om mensen te geleiden naar de parkeerlocaties aan de randen.
- Aan de randen kunnen zowel betaalde als gratis parkeervoorzieningen komen. Het spreekt voor zich dat een eventuele parkeergarage binnen de ring van IJsselkade-Ebbingestraat in ieder geval betaald parkeren is.
- Veel meer voorzieingen voor fietsparkeren, zo dicht mogelijk bij winkels. Doe hiervoor een quickscan.
- Handhaving op alle momenten dat er parkeerbeperkingen gelden. Dus ook na 18.00 uur op alle dagen van de week.

Om oneigenlijk gebruik van parkeerplaatsen in de binnenstad te voorkomen, lijkt het GroenLinks zinvol om op korte termijn betaald parkeren tot 23.00 uur in te voeren in dat deel van de binnenstad waar nu tot 18.00 uur betaald moet worden. En ook daarvoor geldt weer: handhaven.