Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat staatssecretaris Tineke Huizinge steun geeft aan het plan voor een tram tussen Kampen en Zwolle. De Kamer besloot dat op initiatief van GroenLinkser Kees Vendrik.

Het is de bedoeling dat de boemel Kampen-Zwolle over een paar jaar - als de Hanzelijn in gebruik is genomen - plaatsmaakt voor een tramdienst met onderweg extra haltes.

Kees Vendrik: ,,Deze zomer komt staatssecretaris Huizinga met haar visie op het regionaal openbaar vervoer in ons land. Met deze motie geven we haar alvast een flinke duw in de goede richting.''

Eerder betoogde Huizinga al flink geld te hebben uitgetrokken voor tramprojecten, maar dat bleef beperkt tot de grote steden. Een ruime Kamermeerderheid van GroenLinks, SP, PvdA, CDA, CU en SGP hecht dus belang aan de terugkeer van de tram in middelgrote steden. Ook in Maastricht en Nijmegen bestaan 'tramplannen'.

De Kamerfractie van GroenLinks denkt dat met investeringen in schoon openbaar vervoer twee vliegen in één klap geslagen kunnen worden: elektrisch transport is een goed antwoord op de klimaatcrisis en het scherpt de nodige werkgelegenheid, een antwoord op de recessie.
Bij de verkeersbegroting presenteerde GroenLinks haar notitie: “Laat de tram rijden”, vol met voorbeelden van goede plannen:

http://tramactie.groenlinks.nl

http://tramactie.groenlinks.nl/node/10268