In een column voor weekblad De Brug - afgelopen week verschenen in een serie bijdragen van fractievoorzitters - legt Nieke Jansen van GroenLinks uit welke afwegingen vooraf gaan aan de keuzes die haar partij maakt en waarom het - zoals bij de aanleg van kunstgrasvelden - soms verdraaid moeilijk is.

Iedereen maakt elke dag keuzes. We wegen de voors en tegens af en we kiezen wat we doen of laten. Hoeveel zakgeld moet mijn dochter krijgen? Kies ik vlees, vis of vegetarisch? Kopen we de schaatsen nieuw of bij de Kringloop?
Soms berust zo’n besluit op emotie; je hart zegt dat het zo moet. Maar vaker is het een kwestie van wikken en wegen: wat willen we, wat is het belangrijkst en wat kan er met het beschikbare geld?
In de politiek is het niet anders. Vaak is onze keuze in één oogopslag helder, zeker als een onderwerp raakt aan de uitgangspunten van GroenLinks.
Wij waren direct mordicus tegen bouwen over de Zwartendijk, omdat er geen noodzaak is voor woningbouw in het buitengebied. En we waren het ook onmiddellijk eens over onze opdracht aan de gemeente om kansen te bieden aan de zwakste groepen op de arbeidsmarkt, als voorbeeld voor andere werkgevers.
Soms is de afweging echter moeilijker. Een voorbeeld van zo'n dilemma is de aanleg van kunstgrasvelden. Sporten is goed voor de gezondheid. We nemen ons petje af voor de sportieve en sociale prestaties van verenigingen. Het is daarom belangrijk dat sportvelden speelzeker zijn.
Kunstgras aanleggen is logisch als het geld voor het opscheppen ligt. Maar de gemeente komt € 800.000 tekort, dus we moeten keuzes maken. In 2010 besloot een raadsmeerderheid zonder GroenLinks om grond bij KHC en DOS te verkopen voor de bouw van kantoren. Alleen als die verkoop genoeg oplevert, krijgen ook die clubs kunstgras. Andere clubs krijgen sowieso kunstgras, betaald uit de gemeentekas.
Die koppelverkoop van kantoren voor kunstgras is krom. DOS en KHC staan met lege handen als de opbrengsten te laag zijn. We bouwen kantoren terwijl de leegstand zorgwekkend is. En dat doen we dan ook nog eens in een groene hoofdstructuur die omwonenden gebruiken voor 'een blokje om'.
GroenLinks zegt ‘ja’ tegen kunstgras voor álle verenigingen, ‘nee’ tegen deze kantoren.
De fractie van GroenLinks begint in zulke dilemma's niet bij nul. We weten waar we heen willen: we willen socialer, groener, duurzamer, leefbaarder.
Als het om mensen gaat willen wij dat ieder mens goed terecht kan komen. Wie dat niet redt op eigen kracht moet op hulp kunnen rekenen. Mensen zijn geen sluitpost volgens GroenLinks. Dat blijkt in onze motie kinderpardon en onze inzet voor de kwetsbaarste groepen in onze gemeente.
Als het gaat om onze omgeving willen wij dat de wereld van morgen kansrijker en duurzamer wordt door wat we vandaag doen. Dat komt terug in een natuurspeelplaats, een gecontroleerde coffeeshop, geveltuinen, een jongerenraad, energiemaatregelen, terugdringing van vervuiling. We zetten ons in voor behoud van het groene buitengebied rond de Zwartendijk. De onnodige en financieel riskante woningbouw in De Reeve willen we tegenhouden. Ons project Bovenhavenstraat laat zien hoe we culturele waarden beschermen. Als alle partijen samenwerken kan het een prachtig gebied worden.
GroenLinks vindt dat meer mensen moeten meedenken bij het nemen van beslissingen.

Wilt u meedoen?

Meld u via info@groenlinkskampen.nl of volg ons via www.groenlinkskampen.nl.