GroenLinks maakt zich ernstig zorgen over de gevolgen voor inwoners van Kampen van de voorgenomen uitbreiding van vliegveld Lelystad. Raadslid Wim Rill wil nulmetingen zodat later het verschil in lawaai, stank en vervuiling vergeleken kan worden.
Op basis van de 'nota van antwoord op zienswijzen en adviezen Lelystad Airport' van 20 december 2013, en de reactie van de Provincie Flevoland, lijkt het er op dat hoogstwaarschijnlijk de B+ variant de MER in zal gaan. Bij wind uit het noord-oosten zullen de stijgende vliegtuigen dicht in de buurt van het gebied IJsseldelta-Zuid komen.
“Juist vliegtuigen die dan op maximaal vermogen opstijgen produceren veel lawaai en vervuiling", aldus raadslid Wim Rill van GroenLinks. “Daarbij komt dat er mogelijk wachtruimte boven Kampereiland gepland staat voor vliegtuigen die niet direct kunnen landen en geruime tijd blijven rondcirkelen. Dan krijg je daarbij ook nog eens te maken met veelvuldige kerosinelozingen.”
GroenLinks heeft ernstige bezwaren tegen de uitbreiding vanwege milieuschade, kerosinelozingen en geluidsoverlast en stuurde het college van B&W een aantal schriftelijke vragen. De partij wil graag van het college weten of hun vermoedens kloppen en de toezegging dat het college bereid is nulmetingen uit te voeren nu de nieuwe routes nog niet actief zijn, maar er mogelijk wel komen. Zo kan op termijn de toename aan geluid en milieubelasting vastgesteld worden.