De gemeente Kampen staat met een begrotingstekort van ruim 6,1 miljoen euro voor de grootste bezuinigingen ooit. Een kille bezuiniging op het sociaal domein is wat GroenLinks betreft niet mogelijk. ,,Wij vinden dat inwoners die zorg nodig hebben die ook moeten krijgen! Niemand mag tussen wal en schip belanden. We hechten er aan dat de kwaliteit van zorg in stand blijft. Eventuele bezuinigingen op het sociaal domein zullen we daarop toetsen'', zegt raadslid Edwin Burgman.

Het college maakte onlangs bekend dat er een begrotingstekort aankomt van ruim 6,1 miljoen euro. Dit is structurele tegenvaller met een enorme omvang. Het tekort is met name ontstaan in het sociaal domein: WMO, Jeugdzorg en Participatie. Een direct gevolg is dat er organisatie-breed bezuinigd moet worden.

Impact
De financiële situatie in onze gemeente baart GroenLinks zorgen. Nog nooit eerder heeft de gemeente Kampen met zo’n grote financiële ombuiging te maken gehad. Wat betekent dat voor onze inwoners? En wat betekent dat voor onze voorzieningen? We kunnen dat nog niet overzien, maar de impact zal groot zijn. Tijdens de gemeenteraadsvergadering van afgelopen woensdag werd het proces om tot die bezuinigingen te komen besproken.

Den Haag
Raadsleden Edwin Burgman en Nieke Jansen richtten tijdens de raadsvergadering hun pijlen eerst op Den Haag. Burgman: ”Een groot deel van het tekort is ontstaan binnen het sociaal domein. De gemeente Kampen is daar niet de enige in. Vrijwel alle gemeentes in Nederland hebben grote tekorten. Het rijk heeft de taken overgeheveld naar de gemeentes, soms met een korting van 30%.

Het rijk heeft daarmee de gemeentes opgezadeld met een zware taak en met wettelijke verplichtingen, zonder daarvoor de gemeentes financieel goed te compenseren. Het is letterlijk 5 voor 12 als je bekijkt hoeveel gemeentes worstelen met de grote tekorten. Reserves verdampen, belastingen schieten omhoog en maatschappelijke voorzieningen worden geschrapt. Wij vinden dat een kwalijke situatie.”

Motie
Om die reden diende Nieke Jansen een motie in, ook namens GBK, CDA en Kampen Sociaal. Nieke Jansen: “Ons tekort in het sociaal domein moet nader onderzocht worden, daar zijn we het over eens. Wat evengoed ook al helder is, is dat het tekort voor een deel en misschien wel voor een heel groot deel gevolg is van een te lage bijdrage van het rijk.

Met onze motie beogen we twee dingen: We willen én namens het college én namens de raad een dringend beroep doen op de regering én de Kamerleden in Den Haag om over de brug te komen. En we willen dat nieuwe aanpassingen vanuit het rijk vooraf worden doorgenomen en uitonderhandeld met de gemeente - zodat we niet steeds opnieuw verrast worden met nieuwe regelingen en extra kosten.” De motie kreeg brede steun vanuit de gemeenteraad.

Hoe
GroenLinks deelt de ambitie van het college om goed onderzoek te doen en met een sluitende begroting te komen, mits dat niet ten koste gaat van de kwaliteit van zorg. Burgman: “Een kille bezuiniging op het sociaal domein is in onze ogen niet mogelijk. Wij vinden dat inwoners die zorg nodig hebben die ook moeten krijgen! Niemand mag tussen wal en schip belanden. We hechten er aan dat de kwaliteit van zorg in stand blijft. Eventuele bezuinigingen op het sociaal domein zullen we daarop toetsen. Binnen het sociaal domein moet volgens ons vooral onderzocht worden hoe er effectiever en efficiënter gewerkt kan worden.”

Het college gaf aan het daarmee eens te zijn.

Openheid
GroenLinks stemde in met het procesvoorstel, waarbij de regie voor dit proces heel terecht ligt bij het college. Onze wethouder Financiën Irma van der Sloot was daar helder over: bezuinigen is geen boekhoudkundige maar een politieke zaak.

“Ik ga het bestuur van de stad niet in handen leggen van een extern bureau”, reageerde zij op de wens vanuit de oppositie om een extern bureau de regie te geven. Op basis van een gedegen analyse en onderzoek van een extern bureau wil zij met haar collega’s met voorstellen komen. De raad zal daarbij intensief en in de grootst mogelijke openheid betrokken worden. Met die uitkomst was ook de oppositie tevreden.

Keuze
De politieke keuzes hoe en waarop bezuinigd moet worden gaan na de zomer gemaakt worden. Hoe dan ook het worden geen makkelijk keuzes. Wij zullen vanuit onze idealen blijven handelen: sociaal, groen, eerlijk. En we zullen ons samen met onze partners inzetten om het coalitieprogramma zoveel mogelijk te realiseren.