De gemeenteraad praat 28 januari over het idee een natuurwerkplaats te realiseren bij kinderboerderij Cantecleer. Dat gebeurt op initiatief van GroenLinks en het CDA. Uitgangspunt is dat de natuurspeelplaats zonder extra gemeentelijke financiering wordt aangelegd.

De natuurspeelplaats is bedoeld voor kinderen. Volgens de initiatiefnemers hoort de natuur niet alleen een abstracte omgeving te zijn, waar je doorheen wandelt en waarin je alleen als toeschouwer de flora en fauna bewondert. Natuur moet je kunnen aanraken, ruiken en beleven.
Als kinderen vrij kunnen spelen, observeren, aanraken en als hun zintuigen geprikkeld worden in een natuurlijke omgeving, stimuleert en versterkt dat de ontwikkeling van het kind enorm. Dat kan in een natuurspeelplaats. Ontspanning en educatie gaan hierin samen.
Het spontane, wilde en creatieve van de natuur vindt weerklank in het spontane, energieke en creatieve van kinderen. Natuurbeleving doet bovendien een beroep op het kind als ‘onderzoeker’. Het is goed voor kinderen als er natuurlijke plekken zijn waar zij zich kunnen terugtrekken uit de drukke elektronische en technologische wereld. Een natuurlijke speelruimte brengt kinderen in aanraking met de natuur en maakt hen vertrouwd met die natuur en al haar elementen. Op deze manier leren zij de waarde van de natuur en daarmee van een goede bescherming van natuur en biodiversiteit.
Natuureducatie is een essentieel aspect van het voorstel. Ook ‘belevend leren’ krijgt op deze manier een plaats, in samenhang met activiteiten die nu al bestaan vanuit basisscholen,  gepromoot door de organisatie Natuur en Milieu Overijssel.
De kosten van de realisatie van de natuurspeelplaats zijn erg afhankelijk van de grootte en de inrichting; ook moet rekening worden gehouden met reguliere onderhoudskosten.

Kosten voor aanleg en beheer en toezicht kunnen via sponsoring en subsidies worden betrokken in samenspraak met de Stichting Cantecleer en Natuurvereniging IJsseldelta.
Tevens zijn er mogelijkheden om menskracht in te zetten bijvoorbeeld via maatschappelijke stages en reïntegratie- en leerwerktrajecten.