GroenLinks heeft het college van burgemeester en wethouders gevraagd om werk te maken van meer véilig zwemwater in de IJssel.

'Zwemmen levensgevaarlijk', luidt de waarschuwing bij het Molenstrandje aan de IJssel. Ook op andere plekken is het water vanwege de risico's verboden terrein. Als het aan GroenLinks ligt, wordt dat anders.   Wilsum
Fractievoorzitter Nieke Jansen: "Wilsum heeft een leuk strand waar een deel van de IJssel veilig is gemaakt met een hekwerk in het water. Kampen ligt aan de mooiste rivier van ons land. Dan wil je toch dat mensen met een gerust hart het water in kunnen?!" GroenLinks heeft aan het college gevraagd om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om te regelen dat mensen wel veilig kunnen pootjebaden en zwemmen in de IJssel. De fractie noemt naast het Molenstrand ook het strand bij het Zalkerveer en bij de Stadsbrug.   Veilig
Jansen: "Veiligheid staat natuurlijk voorop. Je ziet nu kinderen, jongeren en volwassenen het water ingaan, ook al is het gevaarlijk. Met betere voorzieningen kunnen deze strandjes mogelijk wél veilig zwemwater krijgen. Ons doel: meer plekken waar je met een gerust gevoel het open water in kunt, zonder toegangskaartjes, met respect voor de natuurlijke omgeving en met gevoel voor de kracht van het water."   Kosten
GroenLinks vraagt het college in samenwerking met Rijkswaterstaat in kaart te brengen hoe de IJssel toegankelijker kan worden gemaakt en dat met een kostenplaatje voor te leggen aan de gemeenteraad. In 2017 moet er dan op meer plekken gezwommen kunnen worden.