GroenLinks Kampen vindt het onbegrijpelijk dat de historische sluis op het bouwterrein van de toekomstige parkeergarage bij de Buitenhaven is gesloopt.

GroenLinks heeft vragen aan het College van B&W gesteld om vast te kunnen stellen of daarbij regels zijn overtreden en, als dat zo is, wie daarvoor verantwoordelijk is. Raadslid Niels Jeurink: “De snelle sloop doet vermoeden dat de sluis koste wat kost moest wijken, of daarbij nu regels zouden worden overtreden of niet. We vinden het heel erg dat er op deze wijze wordt omgesprongen met ons historische erfgoed. Dat doe je niet, en al helemaal niet in een stad als Kampen die zo rijk is bedeeld met bijzonder erfgoed. ”

Opmerkelijk
De snelle sloop van het goed bewaarde restant van de oude sluis op het bouwterrein van de toekomstige parkeergarage Buitenhaven is zeer opmerkelijk. Dit omdat de afgelopen dagen van diverse zijden is gewezen op het in historisch opzicht zeer bijzondere karakter van de voormalige sluis, onder meer door Stichting Behoud Erfgoed Brunnepe, Stichting Stadsherstel Kampen, Stichting Historische Sluizen en Stuwen Nederland en 'Monumenten te Kampen'.

Heel erg mis
Allen wezen op een erg bijzonder restant dat nader onderzoek verdiende. Niels Jeurink hierover: “Dat is nu binnen één dag definitief onmogelijk gemaakt."  De fractie van GroenLinks is er verbolgen over dat de historische sluis zonder enige aankondiging en zonder gesprek met de erfgoedinstanties gesloopt is. Jeurink: "Mooie woorden over historisch erfgoed zijn niets waard als er intussen zonder enig overleg gesloopt wordt. Als dit een effect is van de Hanzedagen, dan gaat er iets heel erg mis."