Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) biedt alle Nederlanders de ruimte om zich vóór 2 november uit te spreken over Lelystad Airport. GroenLinks Kampen roept alle inwoners van de gemeente om die kans te pakken. Dit is dé kans om te laten horen dat Lelystad Airport niet open mag zolang het luchtruim niet opnieuw is ingedeeld. Dus reageer, als je de overlast door lawaai, vervuiling en onveiligheid wilt tegenhouden.
 

Weet je…

Lelystad Airport gaat een deel van de vluchten van Schiphol overnemen. Het gaat dan vooral om vakantievluchten. Deze vliegtuigen gaan landen en stijgen via Flevoland en delen van Overijssel, Gelderland en Friesland.
Omdat het vliegverkeer van Schiphol ook over deze gebieden gaat, moeten vliegtuigen van Lelystad Airport laag of zelfs zeer laag vliegen. Dat heeft ook gevolgen voor de gemeente Kampen.
 

Gedaan met de rust…

De vliegtuigen gaan over ’s-Heerenbroek, Wilsum, Onderdijks en de Maten. Op de drukke momenten gaat dat om drie dalende vliegtuigen per uur, zeven dagen per week. Dat ga je zien, dat ga je horen! Ook buiten die kernen en wijken.
Als ze ‘hoog’ vliegen, gebeurt dat op 1600-1800 meter. Als ze lager moeten, vanwege kruisend verkeer, wordt dat zelfs maar 800 meter. Om daar enig beeld bij te hebben: de vliegtuigen die nu overvliegen van en naar Schiphol vliegen ruim drie keer zo hoog, op 2700 meter.

Je kunt hier iets tegen doen

Reageren kan via een formulier op https://www.internetconsultatie.nl/lelystadairport/reageren

Op deze site kun je zelf opschrijven wat je vindt van het vliegveld en de vliegroutes.
Vind je dat lastig? Dan helpen we graag een handje. Op basis van voorbeelden van de actiecomités van ‘Hoog Overijssel’ en ‘Hoog over Wezep’, maakte GroenLinks Kampen een voorbeeldtekst.
Deze tekst of een deel daarvan kun je kopiëren en in de consultatie plakken in het vak bij de vraag: Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?

 

De voorbeeld-tekst

Geachte mevrouw Van Veldhoven,

Hierbij ontvangt u mijn reactie op de internetconsultatie met betrekking tot de “Beleidsnota aansluitroutes Lelystad Airport en de daarbij behorende detailkaarten, versie 5 oktober 2017”.

Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas zeer recent, in de zomer 2017, afgerond. Toen werd ook duidelijk dat de aansluiting op het hogere luchtruim alleen kan door lang laag te vliegen over grote delen van ons land, waaronder Overijssel. Dit is voor mij onacceptabel.
Mijn dringende verbetervoorstel voor de aansluitroutes: opschorting van de opening van Lelystad Airport tot na de (versnelde) herindeling van het Nederlandse luchtruim, rekening houdend met de effecten voor onze bebouwde en natuurlijke leefomgeving, en het starten van een nieuw openbaar ontwerpproces voor de aansluitroutes.

Verder heb ik de volgende suggesties ten aanzien van de beoogde laagvliegroutes:

1. Langdurig laagvliegen over grote delen van ons land mag niet. Nergens in de wereld vindt commerciële luchtvaart zo laag plaats over zulke lange afstanden;

2. Laagvliegen gaat ten koste van alle Natura2000-gebieden in de IJsseldelta en ook in Salland en Noordwest-Overijssel;

3. Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in Overijssel en specifiek in mijn woonplaats in zeer ernstige mate aan;

4. Laagvliegen zorgt aantoonbaar voor zware geluidsoverlast voor 200.000 Overijsselaren en circa 1 miljoen Nederlanders;

5. De milieubelasting en de veiligheids- en gezondheidsrisico’s van laagvliegen zijn onvoldoende en op verkeerde grondslagen onderzocht. Ik verzoek u dringend deze onderzoeken te verbeteren;

6. Ik vraag u een schadecompensatiefonds voor gedupeerden in het leven te roepen.

Ik heb de volgende bezwaren tegen de door u doorlopen besluitvorming ten aanzien van het Luchthavenbesluit Lelystad Airport:

7. De laagvliegroutes waren ten tijde van het nemen van het Luchtvaartbesluit (2015) niet bekend. Om die reden hebben zeer veel inwoners van Overijssel geen zienswijze ingediend tegen het MER en Luchthavenbesluit Lelystad Airport. Hierdoor is mij – bewust of onbewust – ook de kans op rechtsbescherming ontnomen. Ik vraag u dringend om alle Nederlanders die woonachtig zijn onder de aansluitroutes die kans alsnog te geven.

Ik hoop u hiermee te hebben geïnformeerd, en ik dank u voor uw reactie.

 

Tenslotte

Het is belangrijk dat je daarna ook de gevraagde gegevens zoals je e-mail adres, naam etc. invult. Zonder die gegevens is je reactie niet geldig. En insturen moet vóór 2 november 2017!

NB Deze consultatie gaat al uit van uitbreiding van Lelystad Airport. Nut en noodzaak daarvan zijn geenszins aangetoond.