Het college stelt voor om in het kader van een autoluwe binnenstad in de Boven Nieuwstraat, Buiten Nieuwstraat, Botervatsteeg en Kerkstraat uitsluitend het parkeren voor vergunninghouders toe te staan. Voor GroenLinks gaat dit niet ver genoeg.
“Een gemiste kans", volgens raadslid Wim Rill. "Besluit nu om alle straten in het gebied tussen IJsselkade en Burgwal en ook de Hofstraatgarage parkeren voor vergunninghouders te maken. Dan dringen we het zoekverkeer in de directe omgeving van de Oudestraat pas echt terug en komt de raadsbreed gewenste autoluwe binnenstad langzaam binnen bereik.
Aantrekkingskracht
In veel andere steden blijkt volgens Wim Rill dat de aantrekkingskracht van een binnenstad toeneemt als het prettiger winkelen wordt zonder veel autoverkeer. "Dit moet ook de ondernemers in de binnenstad van Kampen aanspreken”, aldus Rill. “Indien uitsluitend vergunninghouders in het gebied tussen IJsselkade en Burgwal mogen parkeren wijken bezoekers die per auto komen vanzelf uit naar een parkeermogelijkheid die iets verder weg ligt, zoals de Bongerd. Het is daarbij van belang dat de OVK en Bewonersvereniging Binnenstad in dit proces meegenomen worden.”
Wennen
Het is ook echt niet zo dat bezoekers meer tijd kwijt zullen zijn om de Oudestraat te bereiken. De tijd die nodig is voor het zoeken met de auto naar een parkeerplaats in de nauwe en drukke straten kan men nu gebruiken om naar de stad te lopen. Het is mogelijk voor sommigen even wennen, maar per saldo is het even snel.” Rill voegt hieraan toe: “Voor mensen die moeilijk ter been zijn moet een goede oplossing worden bedacht om toch eenvoudig de binnenstad in te kunnen."