GroenLinks kijkt tevreden terug op de laatste raadsvergadering van dit jaar, donderdag 14 december 2017. De gemeenteraad besprak toen de ‘majeure keuzes’ voor het Groene Hart. GroenLinks is blij dat we – eindelijk – wat verder lijken te komen met de plannen voor het grootste park van Kampen. Maar niet alle keuzes van het college konden op de instemming van GroenLinks rekenen.

Skatepark
Een van de mooiste dingen die gebeurden,was het overnemen door het college van de motie van GroenLinks, SP en VVD over het skatepark. Zorg dat er snel een nieuw skatepark komt, was kort gezegd de boodschap. Het college gaat daar nu dus aan werken! Geen wonder dat de skaters meer dan blij het gemeentehuis verlieten. We hopen dat het nu snel geregeld kan worden en wensen de skaters (en ons) veel plezier met het nieuwe skatepark.

Voedselbos
En ook met het voedselbos kwam het goed. Bedoeld als een bos waar iedereen (letterlijk) vruchten van kan plukken was het voorstel aan het oppervlak een maximum te verbinden. En om daar op een of andere wijze geld aan te verdienen, al wist men nog niet hoe. Die beperkingen zijn nu van tafel; het college gaat eerst overleggen met de initiatiefnemers. De hoogste tijd, want dat was nog niet gebeurd. Er waren een amendement én een motie voor nodig, die we beiden samen met de SP indienden.

Schootvelden
En dan was er nog de vraag of ook natuur aandacht zou krijgen in het Groene Hart. Het leek erop van niet. Er lag een plan om de oude ‘schootsvelden’ te herstellen, een open gebied te maken van het gebied rond de kinderboerderij. Op aandringen van GroenLinks komt hier ook (als vanouds) ruimte voor ‘beleefbare natuur’. En ook dat verzoek werd door de wethouder omarmd.

Het betoog van raadslid Niels Jeurink over het Groene Hart:

Voorzitter, dit onderwerp hebben we uitvoerig besproken in de commissie ruimtelijke ontwikkeling. We hebben daar aangegeven dat voor GroenLinks in het Groene Hart drie zaken essentieel zijn. Het moet een park worden van ons allemaal, de verharding moet afnemen en gemotoriseerd verkeer moet het park uit. Langs die drie lijnen hebben we het voorstel van het college beoordeeld. We vinden het goed dat het college hiermee komt maar hebben in de commissie aangegeven drie onderwerpen nader te willen bespreken. Die drie dingen zijn het mogelijk maken van een voedselbos, een skatepark en de ruimte voor natuurlijke ontwikkeling in een deel van het Groene Hart.

Wat het Voedselbos betreft: wat ons opvalt is dat het college hier weliswaar aan mee wil werken maar tegelijk diverse belemmeringen opwerpt die het juist lastig maken om een voedselbos te creëren. Het mag niet groter zijn dan 0,3 hectare en er moet op de een of andere wijze aan verdiend worden. GroenLinks vindt een voedselbos prima passen binnen het Groene Hart, we vinden dat het een bos moet worden waar elke Kampenaar van kan profiteren. Een mooi idee. We willen daaraan daarom vooraf geen voorwaarden stellen. We hebben daarvoor een motie én een amendement voorbereid, en beiden dienen we samen met de fractie van de SP in.

We hebben gehoord dat er nog geen overleg heeft plaatsgevonden met de initiatiefnemers van het voedselbos. We willen graag dat het college dat alsnog gaat doen. College, initiatiefnemers en andere gebruikers moeten samen het gewenste oppervlak van een voedselbos vaststellen en daarvoor samen de ruimte zoeken. Én we vinden dat een verdienmodel niet gewenst is omdat dat belemmerend werkt voor het maken van een voedselbos voor iedereen. Dat is de kern van de motie die we hebben ingediend.

Het amendement wijzigt beslispunt 4 van het raadsvoorstel. Daar staat nu: “Een voedselbos van beperkte omvang (max. 3.000 m2) is onder voorwaarden mogelijk”. Het raadsbesluit moet uiteraard in overeenstemming zijn met wat we in de motie oproepen. Daarom willen we beslispunt 4 graag wijzigen in ‘Een voedselbos is mogelijk’, zonder de voorwaarden dus. Dat wat betreft het amendement.

Het tweede punt waarover we willen spreken is de skatebaan. Zoals bekend is die nu verwaarloosd, incompleet en onveilig. En dat terwijl we het wél belangrijk vinden skaters de ruimte te geven. We vinden het niet zo belangrijk dat dat op de bestaande plek is, wel dat de skatebaan niet ergens wordt weggemoffeld en, misschien wel het belangrijkste, dat het snel gebeurt. Er is sprake van een gevaarlijke situatie die zo snel mogelijk moet worden opgelost. We hebben daarom een motie voorbereid die we samen met de SP en de VVD indienen. We verzoeken het college voor de zomer van 2018 in samenspraak met de gebruikers een nieuw skatepark te ontwikkelen, en de kosten daarvan te dekken uit het eenmalige budget van de raad of uit ‘eenmalig onvoorzien’.

Voorzitter, ons derde en laatste punt gaat over de natuurlijke ontwikkeling in een deel van het Groene Hart. We hebben in de commissie aangegeven niet zo veel te zien in een plan om open schootsvelden te maken. We willen graag een toezegging hebben van de wethouder dat in het Groene Hart ruimte blijft voor een voor iedereen toegankelijk, beleefbaar en natuurlijk ingericht gebied en dat daar in de toekomstige inrichtingsplan rekening mee wordt gehouden.