Waarom zijn we zo gek op natuur en dieren en is ons handelen tegelijk vaak nadelig voor de natuur en het welzijn van dieren? Raadslid Renée Bouwman vraagt het zich af in de rubriek Raadspraat, die ze schrijft voor weekblad De Brug.

We verbeelden dieren en de natuur in alles in ons dagelijkse leven. Als ik een kinderboek opensla, gaat dit vrijwel altijd over dieren en de Duplo waar mijn kinderen mee spelen, komt uit een doos met thema ‘jungle’ of ‘dierentuin’.

Knuffel

Mijn kinderen hebben een dierenrijk aan pluchen knuffels; tijgers, beren, apen, poezen, konijnen enzovoort. Als ik de tv aanzet, zie ik reclames waarin dieren worden gebruikt. En ook tekenfilms hebben heel vaak dieren in de hoofdrol. Interieurwinkels hebben meubels, behang en andere woonartikelen met tijger-, zebra- en luipaardprint of blaadjes, bloempjes en vogeltjes. En die zijn ook allang een trend in de mode.

Gefascineerd en verwonderd zijn we, door deze wezens die samen met ons op aarde leven. Dieren en de natuur zijn verweven met ons en ons leven. Ze voeden ons niet alleen, we zijn ook gehecht aan de stilte, de rust, de vriendschap, de grondstoffen, het zuurstof en de ruimte.

Ruimte

Hoe kan het dan toch dat we ons, wanneer het om dieren of de natuur gaat, maar weinig willen veroorloven. Waarom is het moeilijk om meer ruimte te maken in onze omgeving. En waarom is ons handelen vaak nadelig voor de natuur en het welzijn van dieren. Waarom lukt het ons niet de natuur op waarde te schatten en te zorgen dat zij blijvend is en weer in balans komt. We schieten onszelf door de voet als we niet op de juiste manier zorgen dat dieren en natuur in goede gezondheid ook weer voor ons kunnen zorgen.

Zorgen

Maar hoe doen we dat op gemeentelijk niveau? GroenLinks wil dat doen door duidelijk dierenwelzijnsbeleid: goed zorgen voor onze huisdieren, landbouwdieren en wilde dieren. Het goed zorgen omvat de opvang van zwervende dieren, juiste huisvestingsomstandigheden, signalering en controle op misstanden, de juiste actie bij incidenten en rekening houden met het welzijn van wilde dieren en de natuur bij het inrichten van het buitengebied. Zorgen dat natuur in onze gemeente gevarieerd is, door het groenbeheer daarop aan te passen.

Adem

We moeten vervuiling tegen gaan in lucht, water en op de straten, zodat de natuur adem krijgt en daarmee wij ook. En heel belangrijk: we zouden het aantal natuurgebieden moeten vergroten en aan elkaar verbinden.

De waarde van het welzijn van planten en dieren en de economische waarde (de diensten die de natuur levert), zijn wetenschappelijke waarden die moeilijk te schatten zijn. Vooralsnog is de waarde die wij zelf hechten aan dieren en de natuur de meest tastbare en bepalende.

Verbonden

Zullen we die hoog inzetten en zorgen voor die fascinerende wezens en hun leefomgeving, waar we zo gek op en onlosmakelijk aan verbonden zijn? Dit kunnen we in de gemeente doen en samen met andere gemeenten in de provincie. 20 maart gaan we voor onze provincie de koers bepalen. Zet in op de natuur, we kunnen niet zonder!