De gemeente heeft meer tijd nodig voor de afwikkeling van het Grondbankdossier. Burgemeester en wethouders hebben de deadline van 1 juli niet gehaald en vragen de gemeenteraad uitstel tot 1 oktober. GroenLinks is verrast door deze boodschap en stelt vragen, vooral over de positie van de gemeente en de financiële gevolgen.

Donderdag 1 juli 2015 ontving de gemeenteraad via de griffie een mededeling van de manager van het team Grondzaken en planeconomie, dhr. Ashouwer, over de afwikkeling van het Grondbankdossier. De volledige tekst daarvan is hieronder weergegeven. Kern van het bericht is dat de afgesproken deadline van 1 juli 2015 niet is gehaald omdat partijen daar meer tijd voor nodig blijken te hebben. Dit in verband met de (tussen)uitspraak van de Raad van State inzake het bestemmingsplan IJsseldelta Zuid (Reeve).

Zwartendijk
Het grondbankdossier heeft een nauwe relatie met de vraag of er al dan niet gebouwd moet gaan worden in het gebied Reeve. Dat is het nu nog open poldergebied ‘over de Zwartendijk’. GroenLinks is een verklaard tegenstander van woningbouw in dit eeuwenoude en landschappelijk waardevolle gebied. De fractie volgt alle ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op woningbouw in dit gebied daarom op de voet. De Raad van State heeft de bestemming woningbouw vernietigd. GroenLinks wil voorkomen dat er door dit soort afspraken met projectontwikkelaars tóch weer een (vermeende) verplichting zou ontstaan om in het gebied te bouwen, met alle financiële en juridische risico’s voor de gemeente van dien.
Het bericht roept bij de fractie van GroenLinks de onderstaande vragen op.

Vragen

1. het collegebesluit over het verschuiven van de vervaldatum dateert van 30 juni. Aangenomen mag worden dat het College dit al langer van tevoren heeft zien aankomen. Waarom is ervoor gekozen de gemeenteraad pas tijdens het reces hierover te informeren? Daardoor ontbreekt nu immers de ruimte om hierover op korte termijn in het openbaar vragen te stellen.
  2. Is volgens de Parapluovereenkomst uitstel van de deadline mogelijk? Zo ja, onder welke voorwaarden?
  3. Is ingeval van uitstel instemming van de gemeenteraad noodzakelijk?
  4. Welke gevolgen heeft uitstel van de Uitwerkingsovereenkomst voor de juridische positie van de gemeente, die door de (huis)advocaat bij herhaling als ‘sterk’ is getypeerd?
  5. De (tussen) uitspraak van de Raad van State dateert van 11 februari 2015 en was glashelder over de woningbouw: dat deel van het bestemmingsplan is vernietigd. De oorspronkelijke deadline van 1 juli 2015 was dus ruim 4,5 maand daarna. Waarom is het niet gelukt de zogeheten Parapluovereenkomst binnen deze termijn uit te werken?
  6. Het betreft hier een conceptovereenkomst over een groot oppervlak grond, over grote bedragen en bouwrechten voor een groot aantal woningen. De vertraging kan een indicatie zijn dat de uitwerking van de parapluovereenkomst niet-voorziene financiële gevolgen heeft. Kan het college ons garanderen dat de uitwerking van de parapluovereenkomst binnen de daarvoor gestelde –ook de financiële- kaders blijft?
  7. Uit het bericht maakt GroenLinks op dat de gemeenteraad de uitwerkingsovereenkomst pas kan bespreken na de daadwerkelijke ondertekening daarvan. Past dit binnen de door de gemeenteraad vastgestelde kaders voor de uitwerking van de paraplu-overeenkomst?
  8. Op welke wijze betrekt het College de gemeenteraad bij het sluiten van de uitwerkingsovereenkomst?
  9. De e-mail van 1 juli 2015 (zie integrale tekst hieronder) bevatte alleen procesmatige informatie. GroenLinks stelt het zeer op prijs als niet alleen frequenter informatie over de afwikkeling van het Grondbankdossier aan de gemeenteraad wordt verstrekt maar ook dat daarbij in het vervolg meer achtergrondinformatie over het dossier en informatie over eventuele knelpunten bij de uitwerking met de gemeenteraad worden gedeeld. Is het college hiertoe bereid?
  10. Welke gevolgen heeft het faillissement van de Gilden, een der partijen in het Consortium De Dijken, voor de uitwerking van de Parapluovereenkomst? Heeft het faillissement gevolgen voor de positie van de gemeente in dit dossier?

Informatie: integrale tekst van e-mailbericht d.d. 1 juli 2015

Inzake de afwikkeling van het grondbank dossier heeft u op 30 april jl. het bericht ontvangen dat college en de directie van consortium De Dijken BV met elkaar in gesprek zijn over de uitwerking van de Parapluovereenkomst.  In het bericht is aangegeven dat de definitieve Uitwerkingsovereenkomst op 1 juli 2015 zou zijn afgerond, waarna besluitvorming zou kunnen plaatsvinden. Partijen hebben geconstateerd dat meer tijd nodig is om de overeenkomst uit te werken. Dit komt met name door de uitspraak van de Raad van State m.b.t. het bestemmingsplan IJsseldelta-zuid en de gevolgen daarvan voor het grondbank dossier.  Het college heeft met de directie van het consortium nu de afspraak gemaakt dat de definitieve Uitwerkingsovereenkomst uiterlijk 1 oktober a.s. is afgerond. De Overeenkomst wordt aangegaan onder het voorbehoud van instemming van het college en aandeelhouders van het consortium.  Definitieve besluitvorming vindt derhalve plaats na 1 oktober a.s. Het College wil de raad na besluitvorming informeren over de inhoud van de Overeenkomst.