Vrijdagochtend 24 augustus werd na een jaar procederen bekend dat Lili (12) en Howick (13) na 10 jaar in Nederland uitgezet mogen worden naar Armenië. Zij kennen daar niemand, behalve hun moeder. Zij spreken de taal niet. GroenLinks Kampen neemt het initiatief voor een stil protest op zondag 26 augustus om aandacht te vragen voor hen en voor de andere gewortelde kinderen die uitgezet dreigen te worden, want zij horen hier in Nederland. Hier zijn zij thuis.

De actie start zondagochtend om 7.00 uur op het Vispoortplein en duurt tot zonsondergang, rond 21.00 uur. Aandacht voor Lili en Howick staat centraal, en breder de oproep voor een eerlijk kinderpardon, dat echt toekomst geeft aan kinderen die hier thuis zijn.

Onrechtvaardig
Nieke Jansen, fractievoorzitter GroenLinks Kampen: 'Iedereen die in aanmerking komt voor het kinderpardon wordt in de praktijk keihard uitgezet. Ik ervaar dat als ronduit onrechtvaardig en ik wil daarover niet zwijgen.”

Op sociale media klinkt onbegrip en boosheid, vanuit alle politieke richtingen. De gemeenteraad van Kampen heeft zich begin dit jaar uitgesproken voor een kinderpardon, samen met tientallen andere gemeenten. Dat heeft tot nu nog geen effect gehad op staatssecretaris Harbers. Kennelijk moeten meer mensen zich laten horen, in veel meer gemeenten.

Angst
Jansen: "Wij willen opstaan voor de kinderen die hier thuis zijn. Wij nodigen mensen uit om zich zondag aan te sluiten bij ons stille protest, waarvan we ook de staatsecretaris op de hoogte zullen stellen.”  Margarita, Kampenaar, ambassadeur voor Defence for Children en voorheen een kind dat leefde in angst en onzekerheid over uitzetting, is erbij. Zij weet als geen ander wat al deze kinderen doormaken en hoe urgent een eerlijk kinderpardon is.

Brief
Tijdens de actie kunnen mensen meeschrijven aan een brief voor staatsecretaris Mark Harbers, de petitie tekenen voor het kinderpardon en een wens en slogan via een foto op sociale media verspreiden. Alleen staatssecretaris Harbers kan - na de uitspraak van de Raad van State - nog een stokje steken voor uitzetting van Lili en Howick.

Wie mee wil doen kan zich aanmelden via info@groenlinkskampen.nl. Gewoon langskomen, voor even of de hele dag, kan ook; hoe meer zielen, hoe sterker het signaal.