De deuren van het dierenopvangcentrum voor huis-en zwerfdieren zijn onverwachts gesloten. Een enorm gemis voor de gemeente Kampen. Zwerfdieren en dieren in nood werden door de opvang opgenomen en moeten nu opgevangen worden door opvangcentra elders in de regio, totdat de gemeente besluit wat er nu verder met de opvang van dieren gebeurt.

Verrast

GroenLinks Kampen stelde vragen naar aanleiding van dit nieuws. Uit de beantwoording blijkt dat de gemeente evengoed verrast is door de snelle sluiting en onderzoekt hoe de opvang van de dieren in de toekomst geregeld kan worden. Veel is nog onzeker, maar er zijn gesprekken gaande tussen de gemeente en betrokkenen over hoe het nu verder moet.

Dierenwelzijn

De gemeente heeft de wettelijke taak zwerfdieren op te vangen. Het dierenopvangcentrum voerde deze taak uit, maar deed meer: het gaf voorlichting en zorgde dat dieren weer een nieuwe thuis kregen.

Nu moet de gemeente onderzoeken hoe zij deze taak in de toekomst uit gaat voeren. Blijft er een opvang in Kampen of wordt deze taak uitbesteedt aan een andere gemeente? En wat voor gevolgen heeft dat dan?

GroenLinks vindt het belangrijk dat de gemeente de zorg voor dierenwelzijn voorop stelt in de keuzes die nu gemaakt moeten worden.

Maatschappelijke schakel

Het is zonde dat de opvang sluit. Niet alleen voor de snelle hulp aan dieren die dat nodig hebben, de herplaatsingsmogelijkheid en de broodnodige voorlichting die het geeft, maar het is ook een plek waar mensen werken en studenten van allerlei niveaus stage kunnen lopen of vrijwiligers werk kunnen doen. Een groot gemis voor onze gemeente dus.

Dierenwelzijnsnota

Vorig jaar diende GroenLinks de motie dierenwelzijnsbeleid in. Daarmee riepen we de gemeente op om een dierenwelzijnsnota op te stellen. Dat betekent dat de gemeente haar maatregelen, richtlijnen en regels die te maken hebben met het welzijn van dieren in de gemeente op gaat schrijven.

Waarborgen

Zo wordt duidelijk wat we in de gemeente Kampen doen om het dierenwelzijn van de dieren in de gemeente te waarborgen en hoe dat met en tussen organisaties geregeld is. De motie had toen geen meerderheid in de raad, dus is er nog geen dierenwelzijnsnota opgesteld. We werken eraan om te zorgen dat de gemeente Kampen alsnog een dierenwelzijnsnota opstelt. Het is niet alleen nuttig en dient het een goed doel, het laat ook zien wat voor gemeente wij (willen) zijn.